Sammen mot ensomhet – på gården

Et samarbeid mellom Etnedal, Nord-Aurdal, Sør-Aurdal og Inn på tunet - støttet av Helsedirektoratet.

Nå åpner stadig flere gårder, i samarbeid med kommuner, over hele landet opp tunet for å gi sosialt samvær og aktiviteter for unge og eldre besøkende. Dette er et prosjekt som er en del av myndighetenes og Helsedirektoratets satsing for å forebygge ensomhet. Flere enn før er i dag utsatt for å oppleve ensomhet. Dette ble også forsterket under Covid-19. Våren 2021 åpnet de første gårdene tilknyttet et pilotprosjekt, og nå har myndighetene valgt å forsterke satsingen på Inn på tunet innenfor dette området.

Gårder i Norge har alltid vært naturlige arenaer for sosialt felleskap, meningsfylte oppgaver og gode samtaler. Ofte uten at man har trengt å varsle sin ankomst eller gjøre en avtale. Vi mennesker har behov for både hverandre, kontakt med dyr og natur for å ha det bra. Effekten av samspill med dyr for økt mestring og livskvalitet er studert og dokumentert i flere forskningsprosjekt og studier.

Gjennom et åpent, lavterskel tilbud med åpne rom, men innenfor trygge rammer er Inn på tunet- gårder gode arenaer for økt mestring, utvikling og trivsel.

Valdres-Stallen er en av Inn på tunet-gårdene som tar del i dette prosjektet, og håper på å få besøk av mange som har lyst til å være med i et trivelig fellesskap og sosialt samvær på gården.

Gården er åpen onsdager kl. 10.30-14.30 med oppstart 16. februar, og det er gratis å være med!

Påmelding innen tirsdag kveld kl. 20 til:
Anne Svenkerud Bjørgo
Mobil: 41 20 11 22  eller e-post: post@valdres-stallen.no

Gården har hester, geiter, kaniner, hund, høner og en hane. Du møter Anne og Arne som er vertskap, og bor i det store røde og hvite huset på gården. Her bor også Silje, som har nordlandshesten Baltazar. Karoline jobber fast i stallen og med alt annet arbeid – hun er som poteten, kan brukes til alt, og hun er alltid blid og serviceinnstilt. I det grønne huset ved siden av stallen finner vi Bestemor Gerda.

Her kan du være med å fôre dyrene, stelle, børste og være sammen med hestene – som er i alle aldre og størrelser! De er følsomme og snille, og kanskje kommer du på ekstra god bølgelengde med en av dem. Du kan hilse på geitene, kose med kaninene Petra og Sigrid, og gå tur med border collien Mia. Vi kan ha inne-aktiviteter, så ta gjerne med håndarbeid eller tegnesaker hvis du liker det. Med piano, gitar, tromme, tamburin og maracas kan lage et lite orkester hvis vi vil. Kanskje du har et instrument du vil ta med? Og vi er glade i å synge. For mange vil likevel høydepunktet bli å samles til en rolig stund med mat og kaffe, te eller solbærtoddy – og en god prat! Ta gjerne med egen niste dersom du har allergier. Lurer du på noe? Bare ring og spør, så svarer vi så godt vi kan.

Inn på tunet er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk. Tjenestene skal gi mestring, utvikling og trivsel. Gårdsbruk er en eiendom som benyttes til jord-, skog-, eller hagebruk. Aktivitetene i tjenestetilbudet er knyttet opp til gården, livet og arbeidet der.

To damer klapper en hest - Klikk for stort bilde