eDialog - Sikker innsending av post til Nord-Aurdal kommune

Send elektronisk post til kommunen

Epost er en usikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Nord-Aurdal har tatt i bruk eDialog. Du kan nå sende oss brev og dokumenter elektronisk, selv om de er unntatt offentlighet. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker og effektiv håndtering av post inn til Nord-Aurdal kommune.

Vi oppfordrer til bruk av eDialog

Epost er ikke en sikker kanal for å sende fra seg informasjon. Uvedkommende kan få tilgang, epost kan bli stoppet i søppelfilter og saksbehandleren som du ønsker å nå fram til kan være borte over tid. 

Vi vil derfor oppfordre alle til å bruke eDialog når noe skal sendes til Nord-Aurdal kommune, også når det ikke er unntatt fra offentligheten.

 

Du kan bruke eDialog hvis du skal:

  • Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger eller skjema som inneholder personnummer.
  • Sende dokumenter til eksisterende sak

 

Du trenger ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har eget elektronisk skjema eller løsning til formålet.
  • Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon, eller sende epost til no-nakpost@nord-aurdal.kommune.no  

 

Hvordan mottar vi post du sender inn med eDialog?

Postmottak/arkivtjenesten i kommunen mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler. Svar sendes som regel til din elektroniske postboks (Altinn, Digipost el. eBoks).
 

Slik fyller du ut skjema:

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din. 
  • Dersom du har vært i kontakt med en saksbehandler om saken, er det fint om det blir henvist til vedkommende saksbehandler.
  • Er kommunens saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2015/158 – Revidert sikringsplan». 
  • Husk å laste opp relevante vedlegg. 
  • Klikk på «send forsendelse» Du vil motta en kvittering på mail. 

     

    Forsendelse av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»

    Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Kanalen er kryptert og avsender autentisert. NB: Husk å huke av for at sendingen inneholder sensitive opplysninger.

    eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen 

    Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Om det er Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til eDialog skjemaet. "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.

    Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog. Det er flere fordeler:

    • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
    • Det gir en sikker identifikasjon av avsender.
    • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten langt raskere enn gjennom ordinær postsending.

    Send elektronisk post til kommunen