Ekstreme nedbørsmengder er meldt for mandag 07. og tirsdag 08. august

Ekstremværet Hans traff Valdres mandag 07. august, og har medført jordskred, flom, oversvømmelser og store skader på infrastruktur og eiendom. Se lenker til informasjon fra kriseledelsen i denne artikkelen.

Information in another language?

• PC: Click 'Language' in top-menu to choose your preferred language.
  • Mobile: Click the three dots (.) on the top of your browser and choose "Translate this page".

18. august - fredag

16. august - onsdag

15. august - tirsdag

Oppdateringer fra kriseledelsen

Se noen ofte stilte spørsmål

Meteorologisk institutt og NVE har sendte ut rødt farevarsel for deler av Sør-Norge som gjelder fra mandag morgen til tirsdag kveld. Farevarselet gjaldt nedbør, flom og jordskred, som mange steder ble blant det kraftigste på både 25, 50 og enda flere år lokalt.

Røde farevarsler brukes bare når det er forventet at været kan gi ekstreme konsekvenser.

På Østlandet, nord for Oslo, samt de østligste delene av gamle Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og sør i Trøndelag er det ventet ekstreme mengder regn, opp mot 100 millimeter per døgn og opp mot 150 millimeter over to døgn fra søndag kveld til tirsdag kveld.

Vannføringen vil øke raskt i bekker og elver i løpet av mandagen på grunn av ekstremt mye nedbør.

Dette vil føre til omfattende oversvømmelser, erosjonsskader og flomskader på utsatte steder.

Råd til befolkningen:

• Hold deg oppdatert om situasjonen.
  • Sikre og flytt verdier bort fra utsatte områder (f. eks. i kjellere. Biler, campingvogner og båter etc langs elver og bekker).
  • Rens stikkrenner, kummer og andre vannveier for jord og grus, kvist og lauv, slik at vannet kan renne uhindra der det vanligvis renner.
  • Hold deg unna elver og bekker med stor vannføring.
  • Råd til privatpersoner | Varsom.no

Kanaler til løpende informasjon om vær og fareforhold:

Kommunen følger aktivt med på situasjonen. Vi mobiliserer ressurser for å hindre skadevirkninger og vil komme med oppdatert informasjon på hjemmeside og Facebook

VAKTTELEFONER: 95881336 (vann/avløp) - 61359094 (brann/redning) -  nødnummer 113 (helse) / 112 (politi) / 110  (brann)

Kartet viser området for ekstremværet Hans og omliggende områder for oransje og gult farevarsel ( met.no )

Informasjonen over er hentet fra Meteorologisk institutt, Varsom.no og Yr.no.