Oppdatering i forbindelse med ekstremværet ‘Hans’ - onsdag 16.08.2023

I dag ble det endelig oppholdsvær – til og med litt sol. Nedbøren de siste par dagene har heldigvis ikke medført større hendelser eller utfordringer. Vi tar dette som et tegn på at Hans er på retur.

Kommunen er fortsatt oppmerksom på rasutsatte områder. I den forbindelse kommer vi til å søke bistand fra geolog til å gjøre nærmere vurderinger av behov for sikringstiltak på kort og lengre sikt. Kommunen vil også evaluere beredskap og tiltak for å forebygge konsekvenser av flom.

Krisestaben som ble satt i forbindelse med ekstremværet har hatt sitt siste møte i dag. Nå venter et stort etterarbeid, noe umiddelbart og noe over tid.

I morgen blir det rydde-dugnad i Fagernesparken;

Bli med på dugnad i Fagernesparken i morgen, torsdag 17.08 fra kl. 09.00!

Alle som vil og kan er velkommen til å bli med på dugnad for å rydde etter Hans. Møt opp på fjordsiden utenfor rådhuset i morgen kl. 09.00. Rive, spade og trillebår er gode hjelpemidler – ta gjerne med hvis du har. Søppelsekker og hansker kan hentes i servicetorget. Det blir enkel servering i kantina (mellom kl. 09.00 og 11.30).

Containerne som blir satt ut langs fjorden mellom Shell og Neselva blir stående til mandag, slik at det mulighet er for å bidra også på ettermiddag og kveldstid de neste dagene.

Velkommen!

PS: Frivillige, lag og foreninger som ser behov for å få en container satt ut på andre steder for å rydde etter Hans, kan ta kontakt med oss via Servicetorget, tlf. 61 35 90 00.