Ofte stilte spørsmål og viktig informasjon knyttet til ekstremværet 'Hans'

Denne artikkelen vil bli løpende oppdatert etterhvert som kommunen erfarer hvilke spørsmål innbyggerne har i tilknytning til ekstremværet.

Er veien farbar?

Situasjonen vi alle har stått i, har vært kaotisk. Mange veier har fått skader, store som små. Vi har dessverre ikke oversikt over status på alle veger, men Statens vegvesen har et system for de større vegene. Reparasjoner på de hardest rammede områdene er i gang.

Se oversikten her

I mange tilfeller er det best å reise å sjekke selv, eller ringe noen i nærheten.

Evakuering

Evakuering er å måtte forlate en bygning, et område, fartøy eller liknende på grunn av fare for liv og helse.

Gjeldende for Nord-Aurdal under ekstremværet: Politiet/redningspersonell tar kontakt med de aktuelle adressene som er/blir besluttet evakuert. Dersom du ikke er blitt kontaktet, betyr dette i utgangspunktet at din adresse ikke er berørt.

Opplever du at huset eller stedet du oppholder deg på er til fare for liv og helse, kontakt nødetatene tlf. 112. Ved andre spørsmål benytt kommunens ulike kontakttelefoner, oppgitt på hjemmesiden.

Behov for noen å snakke med

Krisesituasjoner kan gi redsel, bekymringer, sorg og mange ulike tanker og følelser.

Som aktuttapparat i alvorlige kriser har kommunen et psykososialt kriseteam for å ivareta de berørte.

Kommunens psykiske helsetjeneste gir videre tilbud til innbyggere som trenger noen å snakke med.

Det er kommunens kriseteam med støtte av psykisk helsetjeneste som har bemannet EPS (Evakuerte- og pårørendesenter) under ekstremværet 'Hans'.

Frivilligsentralen har også åpne dører for sosial kontakt, en kaffekopp, et sted å besøke og snakke med andre. Alle er velkommen!

Forsikring og erstatning i forbindelse med flom og jordskred

Se egen artikkel