Skolemiljøundersøkelse ved NABS

Nord-Aurdal barneskole skal gjennomføre skolemiljøundersøkelsen Spekter for elevene i 3. - 7. trinn. 

Et godt læringsmiljø er grunnlag for all læring, og på NABS jobber vi for at elevene skal ha det trygt og godt og oppleve læring og mestring. I løpet av ukene 44 og 45 skal vi gjennomføre en skolemiljøundersøkelse for elevene i 3.til 7. trinn. Vi har valgt å bruke kartleggingsverktøyet Spekter. Spekter er en ikke-anonym undersøkelse om mobbing og andre forhold i læringsmiljøet, og den er utarbeidet av Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Spekter kan gi oss informasjon om arbeidet vi gjør for å bygge gode læringsmiljø i klassene, og det kan avdekke om elevene på NABS har det trygt og godt. Spekter kan brukes som en rutine på skolen for å følge med på læringsmiljøet, og for å undersøke nærmere ved mistanke eller varsling om f.eks. mobbing. På den måten kan Spekter være et varslingssystem for elever som ikke opplever at de har det trygt og godt på NABS. 

Nord-Aurdal kommune som skoleeier er behandlingsansvarlig og er ansvarlig for å ivareta personvernet til elevene på den enkelte skole. Undersøkelsen er ikke-anonym. Ingen andre elever eller foresatte får se svarene, men bare ansatte på skolen som trenger det for å oppfylle sin plikt som er hjemlet i loven.

     

    Gjennomføring

    • Undersøkelsen skal gjennomføres i uke 44 og/eller 45.
    • Undersøkelsen tar ca. 5-10 minutter
    • Elevene blir informert om at de skal gjennomføre en undersøkelse om læringsmiljøet. De blir også informert om hvorfor det er viktig at de svarer ærlig og muligheten til å bli hørt når det kommer til egen trivsel på skolen. Det blir presisert at ingen andre elever eller foresatte får se svarene, men bare ansatte på skolen som trenger det for å oppfylle sin plikt som er hjemlet i loven.
    • Enkelte elever kan synes det er vanskelig å vite om det som har skjedd er mobbing. Lærer vil derfor presisere at det er uansett er viktig å melde inn via Spekter.
    • Undersøkelsen skal gjennomføres individuelt, og det skal alltid være minst én voksen i rommet. Dersom det er elever med lese-/skriveutfordringer eller andre vansker i klassen, vil voksenressursene styrkes ved gjennomføringen.  

     

    Oppfølging

    Ved å ta i bruk Spekter kan skolen få mange opplysninger om mobbing, bråk i klassen, popularitet, maktrelasjoner, grupperinger og holdninger. Hvis skolen får informasjon som gjør det nødvendig å gjennomføre tiltak, vil undersøkelsen følges raskt opp i etterkant med individuelle elevsamtaler. Når Spekter er gjennomført og analysert, ønsker vi å gi en generell tilbakemelding på hvordan klassemiljøet oppleves og hvilke konklusjoner og tiltak som har munnet ut av dette. 

    Her kan dere lese mer om Spekter og se spørreskjemaet som brukes.   

     

    Foreldres rett til innsyn

    Læringsmiljøsenteret har følgende vurderinger rundt foreldres rett til innsyn:

    • Hovedregelen er at foreldre skal få opplysninger om barna fra skolen. Dette følger av at foreldrene har foreldreansvar for sine barn, og dermed en lovfestet plikt til å ivareta barna sine. Dette betyr imidlertid ikke at skolen alltid skal gi foreldrene innsyn i alle forhold som omhandler barnet. Skolen må alltid vurdere hva som er til det beste for barnet, og skal gi eleven mulighet til å si sin mening før en slik avgjørelse fattes. Dette følger av barnekonvensjonen artikkel 3 og artikkel 12.
    • Dersom det i undersøkelsen eksempelvis kommer frem opplysninger om at barnet blir mobbet på skolen, eller av andre grunner ikke har det bra, vil opplysninger om dette ikke kunne holdes tilbake fra foreldrene da disse omfattes av skolens informasjons- og veiledningsplikt, jf. opplæringsloven § 9A-9.
    • Foreldre kan ha krav på opplysninger om det som fremkommer i undersøkelsen, og ikke en kopi av selve undersøkelsen. For at foreldrene skal kunne ivareta sine plikter etter foreldreansvaret vil dette være tilstrekkelig. I det konkrete tilfellet må man ta utgangspunkt i barnekonvensjonens artikler, og foreta en helhetsvurdering av om foreldrene har krav på opplysningene. Her vil barnets alder, innholdet i opplysningene, hvorfor barnet eventuelt ikke ønsker at foreldre skal få innsyn, og formålet bak foreldrenes innsynsforespørsel stå sentralt.
    • I tilfeller hvor foreldre ber om innsyn, bør dette diskuterer med barnet, slik at man sammen kan komme frem til en god løsning. Dersom barnet føler seg hørt og at barnets mening blir vektlagt, kan situasjonen trolig løses på en enklere og mer hensiktsmessig måte.
    • Læringsmiljøsenteret vurderer derfor at elevene i forkant av gjennomføringen, trygges på at ingen andre elever eller foreldre skal få innsyn i deres besvarelse. Samtidig må det informeres om at det kan fremkomme opplysninger i besvarelsen som skolen må ta tak i for å oppfylle sin plikt som er hjemlet i loven. I den anledning kan det være at skolen må informere foresatte om opplysninger som de har fått på bakgrunn av innrapporteringer i Spekter.

     

    Kontakt

    Spørsmål om undersøkelsen kan rettes til inspektør Vebjørn Johansen, vebjorn.johansen@nord-aurdal.kommune.no, 99 32 90 05.

     

    Med hilsen

    Rune Halle, rektor