NABS på vei til det digitale klasserommet

Nord-Aurdal kommune ønsker å innføre flere iPader og PCer i skolene. NABS er i gang med satsingen på det digitale klasserommet. Det handler ikke om å digitalisere skolen, men å drive skole i en digitalisert verden.

NABS ønsker at elevene skal utvikle bred kompetanse i vår digitale verden. Digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet i opplæring på lik linje med lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter. Grunnskolen sitt oppdrag går ut på å forberede elevene til å mestre samfunnet. Digitale ferdigheter er viktige for læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og samfunn i stadig endring. 

Digitale ferdigheter utvikles gjennom å bruke digitale ressurser. Det innebærer å benytte digitale ressurser til å tilegne seg faglig kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse. I dette ligger det også en økende grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale ressurser. (www.udir.no)

Bruk av PC og iPad kan gi nye dimensjoner for elevrollen, undervisningen og elevenes læring. Målet er å øke elevenes motivasjon og mestring, og å bedre elevenes kompetanse i de grunnleggende ferdighetene.

God bruk av digitale læremidler betyr også god forståelse for når de ikke skal brukes. Det er fortsatt læreren som er viktigst for elevenes læringsutbytte, og så vil økt bruk av digitale ressurser gi elevene større medvirkning i egen læring. På NABS ønsker vi å bruke varierte undervisnings- og læringsmetoder selv om vi får flere iPader og PCer

God bruk av digitale læremidler forutsetter at ansatte har kompetanse på pedagogisk bruk av digitale ressurser. Vi på NABS må utvikle vår kompetanse på dette, og som en start har vi hatt opplæringsdager i bruk av iPad i undervisning med Frode Kvalshaug, DigiKon / lærer ved Steinberg skole. 

I høst fikk 7.klassingene ved NABS egne PC-er. Lærerne på trinnet skal senere i vår presentere endringene økt bruk av PC har medført for undervisning og læring. Vi ser blant annet at læreren er i større grad veileder enn foreleser og at elevene jobber mer på egen hånd og i grupper. 

Rett før påske fikk alle 1. og 2. klassinger egne nettbrett. Alle foresatte for elever på de to yngste trinnene var invitert til foreldremøte 19. mars. Der fikk de utdelt nettbrett til ungene og informasjon. De fikk også et foredrag fra Frode Kvalshaug om mulighetene i det digitale klasserommet. 

Her er noen bilder fra opplæringsdagene, foreldremøtet og av elever som er i gang med bruk av iPad i klasserommet.