Vellykket oppfriskningskurs «Bilfører 65+»

Mandag 20. og onsdag 22.mai arrangerte Nord-Aurdal kommune og Statens vegvesen oppfriskningskurs for bilførere 65+ på Nord-Aurdal Frivilligsentral. Dette er andre gang kurset arrangeres det siste året, på grunn av stor etterspørsel. Kurset var også denne gang fulltegnet, med 25 personer påmeldte. Kurset ble holdt av Geir Aage Sogn fra Statens vegvesen, som lærte bort om trafikkregler og trafikksikkerhet med stort engasjement og faglig tyngde. Han hadde også med seg toraderen sin som han spilte på i pausen, til stor glede for de som var til stede.

To av deltakerne på kurset var Marit Eltun Svendsen og Ivar Svendsen: «Kurset har vært veldig nyttig! Det har vært en god gjennomgang, morsomt og bevisstgjørende – spesielt om kjøremønster» fortalte Marit. Ivar var enig og sa: «Det har vært veldig greit å friske opp ting man har tvilt på om nye regler som har kommet i seinere tid». Han roste særlig kursholder Geir Aage Sogn: «En veldig flink kursholder som gjør det enkelt å lære og skjønne ting. Du sovner ikke på dette kurset, for å si det sånn». De var begge enige om at det er et stort behov for slike oppfriskningskurs, og håper Statens vegvesen ikke slutter med dette tilbudet.

Gjennomføring av kurset «Bilfører 65+» er et sentralt tiltak rettet mot eldre i kommunedelplan for trafikksikkerhet, som ble rullert og vedtatt i 2018. Planen omhandler konkrete vegtiltak rundt om i kommunen, men har også mange tiltak som går på økt kunnskap og holdningsarbeid opp mot trafikksikkerhet. «Vi er veldig fornøyd med både kurset og den enorme interessen for å delta, og håper å kunne samarbeide med Geir Aage om flere kurs i tiden fremover» sier folkehelsekoordinator Hege Olimb Myhre.