Trafikksikkerhet og eldre

Onsdag 11.september hadde pensjonistlaget treff på Nord-Aurdal frivilligsentral, og tema denne måneden var trafikksikkerhet. Rundt femti personer hadde møtt opp til en hyggelig samling denne regntunge dagen. Den nylig pensjonerte politimannen Per Moen har jobbet med trafikksikkerhet i en årrekke, og var til stede denne dagen for å dele av sin kunnskap og fra sine erfaringer gjennom et langt yrkesliv som politi.

Trafikksikkerhet som kjørende

Tema som ble tatt opp var blant annet alkohol og reseptbelagte midler, og hva dette har å si for kjøring. Redusert syn, hørsel og førlighet var også blant temaene som ble tatt opp. Moen oppfordret til å ta en tur til optiker dersom man opplevde å ikke se godt nok når man kjører, og dersom man ikke ser godt når man kjører i mørket, sa Moen «ikke gjør det – legg heller opp til å kjøre i dagslys!».

Mange kan kvi seg for å fornye førerkortet, og synes det er ubehagelig å kjøre på uvante veger eller i rundkjøringer. Per Moen oppfordret til å bestille en kjøretime for å få tilbakemeldinger på hvordan man kjører, lære om nye regler, rundkjøringer osv.

Trafikksikkerhet for barn og unge er noe Per Moen er særlig opptatt av. Mange pensjonister kjører ofte med barnebarn i bilen, og det er viktig å sørge for at disse er riktig sikret. Moen pratet om regler rundt dette, og gjorde oppmerksom på at det er de som kjørende som er ansvarlig for at barna har på seg sikkerhetsbelte.

«Se dere for!»

Moen pratet også om hvor viktig det er være synlig når vi beveger oss i trafikken, og særlig nå som høstmørket nærmer seg. God, gammeldags refleks som henger ned fra jakke e.l. mente han var det beste for å være godt synlig for biler langs vegen, men det aller viktigste er å gjøre seg synlig. Han oppfordret også publikum til å se seg for når de beveger seg som fotgjengere, og ikke ta for gitt at biler og andre trafikanter legger merke til dem.

Årets trafikksikkerhetskommune 2019

Nord-Aurdal kommune fikk nylig tildeling som årets trafikksikkerhetskommune fra samferdselsdepartementet. Tiltak rettet mot eldre ble trukket frem i juryens begrunnelse.