Pressemelding: Kammermusikkfestival med jubileum og stjernelag av musikere

Valdres sommersymfoni feirer 25 år med bl.a. Leif Ove Andsnes og tunnelkonsert.

Valdres sommersymfoni markerer årets 25-års jubileum med verdensstjerner og kjente orkestre som Leif Ove Andsnes, Lars Anders Tomter, Tora Augestad, Mari Eriksmoen, Håvard Gimse, Eivind Holtsmark Ringstad, Operaorkesteret og Åse Kleveland samt en rekke andre store navn. Fra 21. juni til 1. juli byr kammermusikkfestivalen på 30 festivalkonserter og -arrangementer på 11 forskjellige steder i alle seks Valdreskommunene.

Kunstnerisk leder for festivalen, Guro Kleven Hagen, har valgt «Vennskap» som tema: «Vi har fulgt klassiske musikere gjennom 25 år – fra barn til voksen, fra talent til stjerne, både på kurs og festival. Musikk er en venn for alle: den følger oss gjennom hele livet og knytter folk fra ulike land og tidsperioder sammen. Vi tyr til musikk når vi er glade og blir oppmuntret av den når vi er triste. Også Valdres sommersymfoni har blitt en kjærkommen følgesvenn for musikkentusiaster om sommeren. Temaet passer utmerket til historien vår og er noe alle kjenner seg igjen i. Vi har invitert gamle venner og knytter nye vennskapsbånd med andre, vi feirer jubileet vårt med mennesker vi er glade i og som er glade i oss. Det skal være en fornøyelse for alle som deltar og som kommer på besøk. Det gjenspeiles også i festivalprogrammet som består av stykker som vi syntes det kunne være spennende å stifte bekjentskap med.»

Åpningskonsert med Leif Ove Andsnes og Åse Kleveland

Jubileumsfeiringen innledes 21. juni 2019 med en åpningskonsert uten like: Åse Kleveland er konferansier når Leif Ove Andsnes og Operaorkesteret spiller sammen for første gang. Det vil skje på utendørsscenen til Valdres Folkemuseum og både Mozart og Schubert står på programmet. Tabita Berglund inntar scenen som dirigent når Operaorkesteret fremfører Schuberts «ufullendte symfoni».

Internasjonale solister og kjente orkestre

Etter denne glimrende opptakten med Leif Ove Andsnes og Operaorkesteret kan tilskuerne glede seg til flere store begivenheter frem til 1. juli 2019 og oppleve ytterligere konserter med bl.a. Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Lars Anders Tomter, Guro Kleven Hagen, Mari Eriksmoen, Tora Augestad, Louisa Tuck, Henning Kraggerud, Elise Båtnes, Eivind Holtsmark Ringstad, Ida Løvli Hidle, Sandra Lied Haga, Marianne Thorsen, Francisco López, Gunnar Flagstad, Ragnhild Hemsing, Eldbjørg Hemsing, Ensemble Allegria, Oslo Kammerakademi og Ung Filharmoni. Noen musikere skal være i Valdres i flere dager slik at man får mer enn én anledning til å oppleve dem.

Høytrafikkert tunnel som konsertarena

I år byr Valdres sommersymfoni på en konsertopplevelse av de sjeldne: før Bagnskleivtunnelen på E16 mellom Bagn og Bjørgo åpnes for trafikk får Valdres sommersymfoni boltre seg i den 4,3 km lange, og snart høytrafikkerte, tunnelen i Valdres. I samarbeid med Skanska og Statens vegvesen arrangerer festivalen en konsert inne i tunnelen 29. juni 2019. «Det er en unik mulighet å kunne spille musikk på en så spesiell arena, og vi er veldig takknemlig for det flotte samarbeidet med Skanska og Statens vegvesen. Takket være dem blir det gratis adgang til tunnelkonserten. Vi gleder oss veldig til dette arrangementet og å kunne oppleve den fantastiske atmosfæren før tunnelen åpnes for trafikk senhøsten 2019», forteller kunstnerisk leder for festivalen, Guro Kleven Hagen.

Nye konsertsteder

I tillegg til konserten i Bagnskleivtunnelen er det også noen andre nye arenaer i Valdres sommersymfoni i år. Det blir en veldig intim konsert på Breie gård i Etnedal, nokså forfriskende arrangementer på Briskeby ungdomshus i Fagernes og spenstige forestillinger i den splitter nye Valdreshallen i Fagernes og Vangshallen i Vang.

Festivalkunstner Arne Paus

Når Valdres sommersymfoni feirer sitt 25-årsjubileum, finnes ingen som er bedre egnet enn Arne Paus som årets festivalkunstner. Han er kjent for sin tilknytning til Valdresregionen og står for utsmykkingen av flere sentrale steder i Valdres. De senere år har Arne hatt atelier i den nedlagte skolen i Vestringsbygda. Arne Paus hedres med to utstillinger: en utstilling på Radisson BLU Mountain Resort på Beitostølen og en i Galleri Perrongen på Fagernes. Han skal selv være i Valdres under festivalperioden, og det er mulig å treffe kunstneren og få informasjon om hans inspirasjonskilder.

Billetter

Billetter til konsertene, kunst- og stølsvandringene og andre arrangementer kjøpes på festivalens nettside www.sommersymfoni.no eller på TicketCo.

Om Valdres sommersymfoni

Valdres sommersymfoni har siden oppstarten i 1994 etablert seg som en av de mest spennende klassiske musikkfestivaler i Norge og presenterer noen av de fremste solister fra hele verden. Den internasjonale kammermusikkfestivalen byr på rundt 30 konserter og arrangementer på om lag 15 steder i hele Valdres og tiltrekker seg rundt 7.500 besøkende hvert år. Publikummet møter verdenskjente musikere i vakre omgivelser som bl.a. låver, (stav)kirker eller utendørs og opplever klassisk musikk på en veldig intim og stor-slått måte.