MESTRINGSKURS: Fatigue – hva er det og hvordan leve bedre med det?

Sykehuset Innlandet Gjøvik arrangerer Mestringskurs i kreftrelatert fatigue.

Kurset arrangeres i samarbeid mellom Pusterommet Gjøvik og Kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring (KPPO) i Sykehuset Innlandet.

Kurset er forankret i Lov om spesialisthelsetjenesten § 3-8, om opplæring av pasienter og pårørende.

Målgruppe for kurset:

Du som har eller har hatt en kreftsykdom og sliter med fatigue-symptomer.

Vi oppfordrer deg til å ta med en pårørende som du ønsker skal bli bedre kjent med din situasjon.

TID: Onsdag 6. mars og onsdag 13.mars 2024.

STED:

• Sykehuset Innlandet Gjøvik, Auditoriet i 4. etg ved Kantina.
  • For pasienter og pårørende fra Valdresregionen er oppmøtested for kursdagene Valdres Lokalmedisinske Senter, Garlivegen 14, 2900 FAGERNES i møterom: Sigurd Lybeck.

I Valdres vil kurset foregå via videokonferanse med lyd og bilde fra Gjøvik.  Kreftkoordinator i Valdres Hege Birketvedt Eklund vil være tilstede hele kurset. Hun kan kontaktes på tlf: 92665149 for eventuelle spørsmål.

Følgende faggrupper vil delta i kurset: Kreftsykepleier, kreftlege, fysioterapeut og ergoterapeut.

Du vil treffe andre i samme situasjon og få mulighet til å utveksle hverdagserfaringer. I tillegg deltar erfaren bruker som vil dele sine erfaringer om praktiske hverdagstips og informasjon.

Du vil også få faglig informasjon fra helsepersonell.

• Det er en egenandel på 386 kr for hele kurset.
  • Egenandelen vil bli ført opp automatisk og elektronisk i ditt grunnlag for frikort.
  • Deltakere har rett på fri fra arbeid for å delta på kurset.
  • Pårørende kan søke om velferdspermisjon etter avtale med sin arbeidsgiver.
  • Ved behov for overnatting så må dette ordnes selv.
  • Reiseutgifter dekkes på samme måte som til polikliniske timer. Se Pasientreiser eller ring 05515.

Ved spesielle hensyn gi beskjed ved påmelding.

Deltagelse på kurset krever henvisning fra fastlege eller fra behandlende lege.  Henvisning sendes elektronisk til kirurgisk avdeling og ortopedisk seksjon på Gjøvik.

Eventuelle spørsmål vedr. kurset kan rettes til:
Pusterommet Gjøvik, tlf: 611 57 740.

Påmeldingsfrist: Fortløpende.

En dame har gått tom for krefter, og står lent fremover med armene hengende ned - Klikk for stort bilde

Temaer på kurset:

• Erfaringer fra en likeperson som lever med fatigue.
  • Hva er fatigue?
  • Fysisk aktivitet ved fatigue.
  • Energiøkonomisering.
  • Rehabilitering.

Dialog og erfaringsutveksling vektlegges i kurset. Det vil være fokus på mestring og hvordan leve bedre med fatigue.

Det serveres kaffe, te og frukt. Lunsj kan kjøpes i kantina på sykehuset. Eventuelt ta med egen matpakke.