«Campus Valdres» – møteplass for studenter og næringsliv i Valdres

Det jobbes med å forsterke kompetansen i Valdres på mange hold om dagen. Studenter som tilegner seg ulike former for kompetanse er viktige ressurser uansett om de kommer tilbake til Valdres eller ikke. Nå ønsker Nord- Aurdal kommune å legge til rette for spennende møteplasser mellom studenter, næringsliv og kommunen ved å tilby vårens studenter en felles campus på Fagernes.

Mange studenter fra Nord-Aurdal oppholder seg for tiden i barndomshjemmet, fordi de fleste studier nå blir digitalt gjennomført – om det så er studier på Blindern eller ved NTNU i Trondheim. For en del fungerer dette veldig godt, men noen savner også det å kunne ha en mer strukturert hverdag med mulighet for tilrettelagt sosial kontakt.

Gjennom tiltaket «Campus Valdres» ønsker Nord-Aurdal kommune og Valdres Næringshage as, å legge til rette for en møteplass for disse studentene, med kobling til det lokale næringslivet og kommunen.

I første omgang er det noen plasser på biblioteket på Fagernes som holdes av til studentene. Der får de også servert lunsj og muligheten til å få en prat med lokale bedrifter eller folk i kommunen.

Den siste tiden har det vært stort søkelys på at ungdom drar fra Valdres for å ta utdanning og at det er få som velger Valdres etter at studieløpet er unnagjort. Kompetansebehovet i regionen er stort, både for yrkesfaglige utdanninger samt utdanninger fra høyskoler og universiteter. Studenter kan tilføre virksomheter i Valdres nyttig innsikt og kunnskap. Samtidig trenger ungdom å få kjennskap og nettverk inn mot næringsliv og offentlige arbeidsplasser.

Valdres Næringshage gjennomfører et forstudium for å kartlegge mulighetene til å etablere høyskoletilbud i Valdres. Tiltaket «Campus Valdres» er en del av dette forstudiet.

Kommunen er i startgropa på et omstillingsprogram, der koblingen mellom studenter og næringsliv er ett av de foreslåtte tiltakene.

Praktisk sett må studentene booke seg leseplass ved biblioteket i forkant, av hensyn til kapasitet og smittevern.

Torill Johme, bibliotekar ved Nord-Aurdal folkebibliotek åpner velvillig opp for studenter og tar i mot henvendelser/bookinger.

Kontaktinformasjon:
E-post: bibliotek@nord-aurdal.kommune.no

Onsdag 17. mars kl. 12 blir det kick-off i festsalen på Kulturhuset. Det blir gjennomført et 'coronasikkert' møte med lunsj og mer informasjon om «Campus Valdres».

VELKOMMEN!