Vi håper alle som kan, vaksinerer seg!

Denne uken har landet sett pandemiens høyeste smittetall. Lokalt har vi også hatt det største utbruddet siden pandemien startet.

Helsedirektør Bjørn Guldvog varsler han vil tilråde nye nasjonale koronatiltak på grunn av stigende smittetall og økt press på helsevesenet.

Han understreker at det ikke er snakk om å gå tilbake til nedstenging, men at det kan bli nødvendig å innføre tiltak for å forebygge smittespredning. Guldvog nevner spesielt tiltak rettet mot uvaksinert helsepersonell som har pasientkontakt.

Å takke ja til koronavaksine er viktig for å beskytte både seg selv og andre. Det er en del av dugnaden – og for helsepersonell kan det bli et krav for å stå i tjeneste.

Det vil neppe bli vaksinetvang i Norge – men å ikke la seg vaksinere kan medføre behov for endringer i arbeidssammenheng samt begrensning knyttet til deltakelse i aktiviteter og arrangementer.

Uvaksinerte i Nord-Aurdal som ønsker vaksine, er velkommen til å ta kontakt med vaksinetelefonen ved Fagernes legesenter, telefonnummer 909 47 313. Det er ikke for sent å ombestemme seg – du vil bli tatt godt imot!

Innbyggere over 65 år og personer i risikogruppe er velkommen til å bestille time for vaksinedose 3 – se https://www.helsenorge.no/  > ‘Bestill time’ > ‘Vaksinering Cov19, dose 3’. Neste dato for dose 3-vaksinering i Valdres Storhall er 17.11, kl. 08.30 – 12.00.

Fullvaksinerte kan også bli smittet - og smitte andre. Tall og fakta viser imidlertid at uvaksinerte blir lettere smittet og har høyere risiko for å bli alvorlig syke.

Samfunnskonsekvensene av smittespredning er stor og kapasiteten i landets helsevesen er ikke ubegrenset.

Vi håper derfor alle som kan, vaksinerer seg!

Nord-Aurdal kommune, 12.11.2021

Ordfører                              Kommuneoverlege                        Kommunedirektør

Knut Arne Fjelltun               Per Einar Jahr                                 Martin Sæbu