Trafikksikker kommune | Bruk bilbelte

Det enkleste og kanskje det beste sikkerhetstiltaket du kan bruke i bilen er bilbeltet. Klassikeren som først ble påbudt i kjøretøy i 1975 er det mest effektive du kan bruke for å unngå alvorlig skade i bil.

Det finnes mange tiltak for å minske sannsynligheten for å bli drept eller hardt skadd i bilen. Bilbeltet er fortsatt det viktigste du kan bruke for å sikre deg selv og de andre i bilen. Hvis du i tillegg sikrer bagasje og andre gjenstander i bilen på en god måte så kan det bidra til å redde livet ditt og livet til de du er mest glad i.

Hvorfor du bør bruke bilbelte

• Sitter du i forsetet eller er forsetepassasjer, vil bruk av bilbelte redusere sannsynligheten for å bli drept med 40-50 % i en ulykke.
  • Sitter du i baksetet uten å ha bilbeltet på, er du også til stor fare for de andre i bilen ved en kollisjon.
  • Bruker du ikke bilbelte, kan du i 2019 få gebyr på 1500 kroner, både i bil og buss.

Visste du at:

• Volvo i 1959 var det første bilmerket med trepunkts belte?
  • Bohlin som utviklet belte i samarbeid med Volvo tok åpen patent, det vil si at han lot alle nyte godt av denne oppfinnelsen?
  • Bohlin i 1995 ble tildelt «Royal Swedish Academy of Engineering Sciences” medalje I gull for sin innsats?
  • At bilbelte har reddet over 1 million liv?
  • Å kollidere I 50 km/t tilsvarer et fall på 10 meter?