Trafikksikker kommune: Advarer mot stress på påskeveiene

Påskeutfarten står for døren. Stor trafikk og høyt stress øker risikoen for ulykker. Stress ned, pakk riktig og sørg for at bilbeltet er stramt over skulder og hofte, råder Trygg Trafikk.

– Det kan være små marginer mellom en bulkeulykke og en alvorlig ulykke der mennesker blir skadet. Stress ned og tenk sikkerhet på hele turen. Når det er mange biler på veien blir det lett uoversiktelige situasjoner, sier  kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen.

Bulkehøytid

Ferske ulykkestall fra Finans Norge viser at påsken er høytid for påkjørsler og stressbulking. På den store utfartsdagen fredag før påske i fjor, var det en økning av påkjørsler bakfra på hele 94 prosent sammenlignet med fredagen uken før. For eneulykker var økningen på 55 prosent, og 35 prosent for påkjørsler av parkerte biler. ­

– Kombinasjonen av stress og stor trafikk kan skape ulykker. Det dreier seg om påkjørsler bakfra i køkjøring, ryggeulykker og bulking på parkeringsplasser. Sørg også for at bilen er i god teknisk stand og har gode dekk, sier produktspesialist Malin Diesen-Kvamme i forsikringsselskapet If.

Hun advarer også mot løse gjenstander i bilen.

– Enhver løs gjenstand er i utgangspunktet livsfarlig ved bråbrems eller kollisjon. Selv mobiltelefonen kan skade fører og passasjerer alvorlig. Ikke la gjenstander ligge løst i baksetet eller på hattehylla. Det sikreste er å ha dem i ordentlige festeanordninger på ryggen til forsetene eller å la dem ligge i en bag på gulvet, sier Diesen-Kvamme i If.

Visste du at

• reglene knyttet til forbikjøring står omtalt i § 12 i trafikkreglene?
  • ved å øke farten fra 80 km/t til 90 km/t sparer du kun 50 sekunder pr mil(10 km)?
  • møteulykker står for den største andelen av dødsulykker i trafikken?
  • føret kan variere mye på en veistrekning?
  • 1001-1002-1003 ikke alltid er nok? Hold avstand, på vanskelig føre bør avstanden økes.
  • gamle uttrykk fortsatt fungerer? Det er bedre å komme 5 minutter for sent, enn ikke i det hele tatt.
En lastebil i et vinterlandskap.  Tekst på bildet: Treg trafikk? Stress ned og ta trygge valg. - Klikk for stort bilde Trygg trafikk