Tillater alkoholservering i forbindelse med matservering

Nord-Aurdal kommune har lavt smittetrykk og velger å følge Stortingets vedtak om å tillate alkoholservering i forbindelse med matservering fra fredag 22.januar.

Det er skjenkestopp fra kl 24.00 hver natt, og gjester kan ikke slippes inn etter kl. 22.00. Alkoholservering kan kun skje i sammenheng med matservering.

Ordfører vil presisere at Nord-Aurdal kommune følger disse reglene så lenge det er lav smitte i regionen. Viktig at alkoholservering bare er tillatte i tilknytning til ordinær matservering i restauranter, der man sitter ved bordet og bestiller mat med alkoholservering som drikke til maten og som inntas til måltidet. Det er ikke tilstrekkelig å bestille et rundstykke e.l., der maten blir underordnet. Dette er et ansvar skjenkeansvarlige må og skal påse at overholdes. I tillegg må selvfølgelig alle smittevernregler forøvrig overholdes, herunder  avstandsreglene til andre i restauranten.

Hvis smittetrykket øker i regionen vil kommunen løpende vurdere innstramning av alkoholserveringen.

Stortinget åpnet i går opp skjenkereglene innenfor dog noen krav.