Retningslinjer for serveringssteder i Nord-Aurdal kommune

Nord-Aurdal kommune er opptatt av å følge smittevernfaglige retningslinjer for å hindre eller begrense spredning av koronaviruset i befolkningen.

Vi ber derfor om at de nasjonale anbefalingene følges:

Veileder fra Helsedirektorat - koronavirus/servering-handel-reiseliv-og-transport

• Servering og bestilling bør skje ved bordene, slik at det ikke oppstår køer rundt disken. Der servering og bestilling skjer fra disk, bør det legges til rette for et køsystem med tilstrekkelig avstand mellom kundene. Dette kan gjøres ved markeringstape på gulvet.

• Lokaler/uteservering må tilpasses slik at det er enkelt for kundene å holde minst én meters avstand. For gjester fra samme husstand er det ikke krav om avstand mellom personene innad i husstanden.

• Det tillates kun bordservering av alkohol, og bare i tilknytning til matservering (Pølse i lompe eller nøtter er f. eks. ikke tilstrekkelig matservering til alkohol).

• Alkohol serveres ikke etter kl 22.00.

• Mat skal ikke stå framme slik at kundene kan berøre maten. Også tilbehør som blant annet bestikk, krydder, kaffe og sukker bør stå bak disk.

• Vask av kontaktflater (bord, stoler, toaletter, betalingsterminal, etc.) anbefales at skjer hyppig. Det anbefales at disse vaskes mellom hver kunde.

• Tilrettelegging for god håndhygiene hos kunder og ansatte.

• Tilrettelegging for at kundene kan betale kontaktløst (kort eller Vipps).

• Plakater fra Helsedirektoratet med informasjon om hygiene- og avstandstiltak bør være synlig. Dette bidrar til å gi tilstrekkelig informasjon til kunder og ansatte.

• Ansatte og gjester med symptomer på luftveissykdom må holde seg hjemme. Serveringsstedets ledelse har ansvar for at dette følges opp.

• Virksomhetene bør gjennomføre risikovurderinger for smittevern/smitte.

• Serveringssteder uten matservering kan ikke holde åpent.

Kommunen vurderer fortløpende, i dialog med kommuneoverlegen, endringer i retningslinjene. Enten fordi situasjonen tilsier det, eller fordi det kommer nye nasjonale forskrifter og anbefalinger.

Vi ønsker å bidra til trygge og likeartede tilbud ved kommunens serveringssteder – til beste for fellesskapet, slik at vi snarest mulig kan komme tilbake til ‘normalen’!