Oppstart av kartlegging og verdsetting av friluftsområder i Nord-Aurdal kommune

Planutvalget i Nord-Aurdal kommune vedtok 8.februar 2018 å starte opp arbeidet med å kartlegge og verdsette friluftsområder i kommunen. Dette arbeidet har nå startet opp.

Kartlegging og verdsetting er et nasjonalt tiltak forankret i Nasjonal strategi for aktivitet friluftsliv og handlingsplanen som fulgte. Det er et viktig kommunalt virkemiddel for å identifisere, utvikle og ivareta arealer for friluftsliv. Resultatet av dette arbeidet vil være med å legge grunnlaget for utarbeidelse av kommuneplanen og arbeidet med å ivareta og utvikle gode forhold for allemannsrettens friluftsliv i nærmiljø og naturen ellers.

Arbeidet med kartlegging og verdsetting i kommunen vil følge en metode skissert i Miljødirektoratets veileder M98-2013, samt erfaringer fra kommuner som har gjennomført dette. En flerfaglig arbeidsgruppe i kommunen skal kartlegge og verdsette friluftsområdene i kommune i sammen med lag, foreninger og andre. Resultatene blir publisert i Naturbase, men vil også finnes på kommunekartet og i diverse kartløsninger fra NIBIO. Det er en ren temakartkartlegging som vil si at resultatet ikke er juridisk bindene.

I Nord-Aurdal kommune er det satt ned arbeidsgruppe fra administrasjonen og Valdres friluftsråd; Ina Syversen, Christian Rieber-Moen, Martinus Slangen, Hege Olimb Myhre og Rolf-Erik Poppe. Arbeidsgruppa vil ta kontakt med andre aktuelle personer og organisasjoner som kan bidra med lokalkunnskap til friluftsområdene i kommunen. Alle innbyggere er velkomne til å komme med innspill til arbeidet.

Ta kontakt med arbeidsgruppa v/Ina Syversen (ina.syversen@valdres.no) om du har innspill eller spørsmål.

Nyttige lenker: