Oppdateringer tirsdag 08. august - ekstremvær med store konsekvenser

Her følger en logg som oppdateres gjennom dagen.

Status fra krisestaben i Nord-Aurdal kl. 08.30:

Vi har flere hardt rammede områder i Nord-Aurdal. Kl. 0800 er om lag 40 personer evakuert fra Hovrudbygda og Lobygda. Vi er også kjent med at det har gått et jordras på Strand. Foreløpig er det ikke meldt om at personer er skadet eller savnet. Nødetater og kommunalt mannskap er ute. Fare for liv og helse blir prioritert.

Pressekonferanse kl. 11.00

Vi holder pressekonferanse knyttet til ekstremværet nå kl. 11 i foajeen/utenfor kinosalen, Kulturhuset Fagernes. Informasjon oppdateres på hjemmeside og facebook etter pressekonferansen.

Link til Langsveien.no som deltok på pressekonferansen, og kjørte direktesending

Status fra krisestaben kl. 14.00:

Nødetater og kommunalt mannskap jobber fortsatt på spreng for å håndtere situasjonen med både små og større flomskader og ras. Enkelte evakuerte områder er uten strøm (Lovegen mellom Stokke og Heggelund, og avgrening Hovrud).

Heldigvis er det fortsatt ikke meldt om skade på folk eller dyr. Evakuerte personer blir ivaretatt på Scandic Valdres, men mange må dessverre leve en stund i usikkerhet om når det vil bli trygt å flytte hjem. Geolog fra Statens vegvesen er på plass for å vurdere rasutsatte områder.

Det blir ny pressekonferanse kl. 18.00 (foajeen, Kulturhuset Fagernes).

Pressekonferanse kl. 1800:

Ordfører Knut Arne Fjelltun:

Velkommen til en ny pressekonferanse.

Som vi har informert om tidligere i dag så har uværet Hans gitt oss noen utfordringer nå i natt og utover dagen.

Nødetatene fikk ved 4-tiden i natt melding om at det har gått flere ras i området Lovegen / Lobygda og Hovrudbygda og evakuering ble startet.

Alle som bor i utsatt område er nå evakuert og ingen er fysisk skadet. Også området fra Lobygda og videre nordover til krysset ved Panoramavegen altså Ryebygda er nå evakuert.

Strømmen er nå borte i deler av området vil være det til det er trygt å ferdes i området.

De evakuerte er så langt innlosjert på Scandic Valdres/Fagernes hotell, totalt 150 personer bosatt i Nord-Aurdal kommune.

Det har gått flere ras på Strand og en tett stikkrenne gjorde at  E-16 var stengt en liten stund. Kommunen har mannskaper ute  og nødetatene er der ute, de jobber på alt de kan.

Geolog har vært i området og sett på forholdene bl.a. på Strand og Fodnes. Foreløpig er det vurdert som et område vi ikke trenger å evakuere fra pr. nå. De rasutsatte områdene i Lobygda må granskes nøyere før de kan si noe om tilbakeflytting.

NVE kommer sammen med en geolog hit i morgen for å samarbeide med kommunen om det videre arbeidet fremover.

Pleie og omsorg har kontakt med alle som har behov hjemmetjenester og følger opp der.

Det er store utfordringer ved Aurdal fjordcamping. Aurdalsfjorden er i ferd med å bli veldig stor. Det er mange stikkrenner ved Fylkesvegnettet i hele kommunen vår som ikke har greid å ta unna vannmassene i dag. Bl. a. ute i Vestringsbygda er det store oversvømmelser og prognosene tilsier mer nedbør det neste døgnet.

Hovedbekymringene nå er at det kan komme flere større ras i kommunen og videre knyttet til at vannstanden i Strandefjorden vil stige drastisk de neste dagene.

Melding fra NVE og FBR (Foreningen for Begnavassdragets regulering) tilsier at Strandefjorden vil kunne stige med 2,5 meter over dagens vannstand.

Eksempelvis vil vannet stå 50 cm inn i underetasjen på hotellet (Scandic Valdres) og på rådhuset.

Vi ber alle som har eiendom og eiendeler langs Strandefjorden om forberede seg så godt som mulig på situasjonen, fjerne biler, campingvogner, verdigjenstander og alt som kan sikres.

Boliger på nedsida av Jernbanevegen bør rydde kjellerne sine.

Kommunen jobber med å se på muligheten for tiltak for å minske skadeomfanget.

Flomtoppen kan allerede nås torsdag denne uken.

Tisleiavassdraget vil stige utover kvelden. Berørte Campingplasser er blitt varslet og vi henstiller alle som har eiendeler i nærheten av vassdraget om å flytte og fjerne det de kan.

Som dere  forstår situasjon er alvorlig og vi henstiller alle om å hjelpe hverandre. Takk til alt mannskap som har stått og fortsatt står på der ute til det beste for våre innbyggere.

Vi hadde et informasjonsmøte med de evakuerte på Scandic tidligere i dag og jeg er imponert over hvor godt de takler denne spesielle situasjonen.

---

Svein Tvenge fra Politiet og Beredskapskoordinator i NAK Ivar Svensson deltok i pressekonferansen for å svare på spørsmål.