Oppdateringer onsdag 09. august - ekstremvær med store konsekvenser

Her følger en logg som oppdateres gjennom dagen.

Oppdatering fra kriseledelsen kl. 06.30 (Facebook):

Nedbøren har dessverre skapt flere store utfordringer gjennom natten. Aurdal er hardt rammet, det har gått flere ras og mange husstander er evakuert, E16 er stengt mellom Aurdal og Bjørgo.

Scandic Valdres/Fagernes hotell tar imot de evakuerte og Røde kors bistår oss der. Vannstanden stiger raskt i Strandefjorden og vi understreker oppfordringen om å fjerne eiendeler og gjøre det man kan for å minske skadeomfanget.

Nødetater og kommunalt mannskap prioriterer oppdrag der det er fare for liv og helse. Vi er veldig glade for at det så langt ikke er meldt om fysisk skadde eller savnede personer.

Mange er engstelige og bekymret nå – sammen gjør vi alt vi kan for å hjelpe der det trengs.Takk for stor innsats, godt samarbeid og viktig samhold i en svært krevende situasjon!

Vi planlegger en ny pressekonferanse kl. 10.00 (foajeen, rådhuset).

Pressekonferanse kl. 10:00:

Oppdatering fra kriseledelsen kl. 15:00

Det jobbes iherdig med å bygge festning av sandsekker bak hotellet og rådhuset. Dette er for å hindre konsekvensene av økt vannstand i Strandefjorden. Tusen takk til alle som bidrar!

Vi har fortsatt store utfordringer med veier, bruer, oversvømmelser, flom- og skredskader.

Vannverket i Aurdal er berørt. Vi må henstille innbyggere i Aurdal om å koke, og begrense bruken av, vann de neste 3 - 4 døgn, for å sikre at vannbeholdningen varer inntil vannverket er i normal drift igjen.

Neste informasjonsmøte for de evakuerte ved Scandic Valdres blir kl. 17.00 og pressekonferanse om situasjonen i foajeen ved Kulturhuset kl. 18.00 (streames på Facebook, lastes også opp her på hjemmesiden så fort konferansen er over)

Status for evakuering og tilbakeflytting (informasjonsmøte kl. 17.00 / pressekonferanse kl. 18.00)

Flere husstander i kommunen har blitt evakuert på grunn av fare for liv og helse under ekstremværet.

Vi har i dag hatt med oss to geologer fra Norsk Geoteknisk institutt.

Basert på deres vurderinger går vi nå ut med følgende informasjon:

• De evakuerte sør for Bøaelve i Aurdal kan flytte tilbake, men tilbys å bli på hotellet til i morgen for ekstra trygghet, av hensyn til at det fortsatt vil regne en del også i natt.
  • Boligfeltet nord for Bøaelve er ufremkommelig og delvis ubeboelig. Husstander derfra må forbli evakuert inntil videre. Ny beskjed i morgen.
  • Evakuerte fra Fagernes/Leira samt Breiset kan flytte tilbake, men tilbys å bli på hotellet til i morgen.
  • Det vurderes ellers som trygt å bo på Strand og Fodnes. Den ene evakuerte husstanden på Strand kan flytte tilbake, men tilbys å bli på hotellet til i morgen.
  • Husstandene fra Ryebygda til Steinde/Panoramavegen vurderes som trygge, men vegen må ryddes, så de evakuerte tilbys å bli på hotellet til i morgen.
  • Lobygda/Hovrudvegen vurderes også som trygge områder nå, men flere husstander mangler fremkommelighet samt at veg og strømnett må reetableres før alle kan flytte tilbake.

Det presiseres at vurderingen dreier seg om fare for liv og helse i aktuelle områder. Selv om området slik sett vurderes som trygt, vil mange derfor dessverre oppleve å komme hjem til hus og eiendommer med store skader og utfordringer i dagene som kommer.

Noen boliger er totalskadd og vil dessverre aldri bli beboelig.

Vi forsøker å hjelpe alle som trenger det så godt vi kan!