Kommunen vil utvikle Fagernesparken

Nord-Aurdal kommune vil rehabilitere Fagernesparken til høsten. Dette er juvelen i Fagernes sentrum og en viktig møteplass for beboere og deltidsinnbyggere i Valdres.

Kommunestyret har bevilget kr 4 mill, Samordnet Areal og Transportstrategi (SATS) - gruppa har budsjettert kr 0,5 mill. Videre er det søkt 1,8 millioner i spillemidler, og prosjektet fikk 1,55 millioner i ATP-midler i 2019. Tidligere i mai, fikk vi gladmeldingen om at Sparebankstiftelsen DNB støtter prosjektet med kr 950 000,-. Forrige uke fikk vi beskjed om at prosjektet ligger an til å motta ytterligere 2,9 millioner i ATP-tilskudd fra fylkeskommunen. Saken er behandlet i Samferdselsutvalget, og skal endelig vedtas Fylkesutvalget senere denne måneden. Dette vil i så fall innebære at det nå ligger ca 12 millioner i potten.

Planlagte tiltak er blant annet:

• Opparbeidelse av paddletennis
  • Pump-trackbane
  • Løpebane og multisportbane.
  • Badestranda skal rustes opp, og det planlegges sittetrapp fra gangvegen og ned i vannet.
  • Videre skal gangvegen gjennom parken forbedres, inklusiv mer belysning.
  • Det vil også komme på plass ny korttidsparkering og opprustning av langtidsparkeringen.
  • I tillegg kommer benker og beplantning.

Ønsket er at dette både skal bli en innholdsrik og flott park der folk møtes og trives. Det vil videre legges til rette for bedre infrastruktur for festivaler i parken ift strøm, vann osv. Håpet er at det i fremtiden også kan komme på plass en kiosk med toalettanlegg.

Vi håper og tror dette prosjektet kan øke attraktiviteten til Fagernes sentrum, og skape en innbydende møteplass for alle innbyggere i Valdres. Vi gleder oss til å sette i gang.

Vi vil også takke innbyggere for mange fine innspill i planprosessen, og en spesiell takk til ungdomsrådet for gode ideer og konstruktive tilbakemeldinger.