Innenfor husets fire vegger

Julehøytiden nærmer seg, og politiet er bekymret for økt vold i hjemmet i ukene fremover. Vi har lenge stått i en vanskelig tid, der vi har blitt pålagt å leve annerledes. I månedene som har vært har mange blitt sosialt isolert, og noen har vært under konstant frykt for vold og overgrep fra sine nærmeste. Jul og nyttår er ikke noe unntak i så måte, kombinert med inntak av alkohol.

Noen vil kanskje i større grad se begrensninger og mangler hos hverandre, og en kan oppleve at slev de mest banale ting blir gjenstand for en større konflikt. Forhold som allerede kan være vanskelige, blir satt på store prøver. Månedene med korona har krevd mye av oss, og nå som julen er like rundt hjørnet vil den også kreve enda mer hos enkelte.

Vi trenger at alle bryr seg litt ekstra om hverandre.

Lever du i et fysisk eller psykisk voldelig forhold, må du søke hjelp. Er du en av de som gruer seg til hjul? Trenger du noen å snakke med? Det finnes mange som er opptatt av at nettopp DU har det bra!

Her er noen som kan hjelpe:

Vold- og overgrepslinjen tlf. 116 006
Alarmtelefonen for barn og unge tlf. 116 111
Hjelpetelefonen (mental helse) tlf. 116 123
Politiet 02800, ring 112 ved nød.