Foreløpig årsresultat for 2021 for Nord-Aurdal kommune

Torsdag 10. mars ble kommunestyret orientert om at foreløpig regnskap for 2021 viser et overskudd på netto driftsresultat med 23,9 millioner kroner, som er 41,8 millioner kroner bedre enn budsjettert.

Kommunedirektør Martin Sæbu og kommunalsjef for økonomi Åge Sandsengen, mener dette er et svært gledelig og positivt resultat.

Overskuddet på kr 23,9 mill, med tillegg av øremerkede bundne inntekter, ga en avsetning til fri egenkapital på kr 32,6 mill.

Årsaken til overskuddet på kr 41,8 mill bedre enn budsjett, skyldes hovedsakelig følgende:

• kr 18,7 mill i økt overskudd på salg av kommunens konsesjons- og andelskraft grunnet høye strømpriser fra høsten 2021
  • kr 18,5 mill høyere skatteinntekt enn budsjettert, etter meget god skatteinngang de tre siste månedene i 2021
  • Lavere finansutgifter på kr 2,4 mill

Kraftinntektene ser ut til å holde seg høye også langt utover i 2022, og situasjonen i verden kan medføre at disse blir vesentlig høyere enn budsjettert også for inneværende år. Skatteinngangen skyldes at samfunnet har gått vesentlig bedre under Covid-19 pandemien enn prognosene til departementet og KS tilsa høsten 2020 med revideringer i 2021.

Virksomhetene viser samlet et merforbruk på kr 12 mill, men kr 14 mill er merutgifter grunnet pandemien, slik at samlet gir dette et mindreforbruk på kr 2 mill.

Selv om kraftprisene fortsatt er høye, vil de økte kraftinntektene vil være engangsinntekt, og er ikke grunnlag for senke aktiviteten ifht varslet prosess med løpende driftstilpasninger.

En kommune må alltid sørge for å optimalisere drift, slik at ressursene utnyttes godt, til beste for innbyggerne.

Kommunedirektøren benyttet anledningen i torsdagens møte, til å takke kommunens ansatte for god innsats på alle nivåer i året som gikk!