Beredskap ved bortfall av strøm, telefon og internett

Information in another language? By pc you can choose 'Language' in top-menu to translate.

Det er ventet ekstremvær og store nedbørsmengder i Innlandet mandag 07. og tirsdag 08. august.

Strøm, telefon og internett kan bli borte i deler av fylket i perioder.

Under følger en oversikt over hvor du kan møte frem, dersom strøm, internett og telefon er nede i Nord-Aurdal og du trenger hjelp.

Skulle det bli vanskelig å ringe inn til legevakt/VLMS og andre vakttelefoner/nødnummer vil brannvesenet utplassere brannbiler som publikum kan oppsøke på følgende steder:

Brannbilene har samband/satelittelefoner/nødnettkommunikasjon til legevakt. Du kan også møte opp direkte på legevakten.

Generelle anbefalinger for uværet

Vi oppfordrer alle til å følge med på www.varsom.no og www.yr.no, og forholde seg til informasjon som blir gitt fra myndigheter og den enkelte kommune.

• Hold deg oppdatert om situasjonen
  • Sikre og flytt verdier bort fra utsatte områder (for eksempel i kjellere, og biler, campingvogner etc langs elver og bekker)
  • Rens stikkrenner, kummer og andre vannveier for jord og grus, kvist og løv, slik at vannet kan renne uhindret der det vanligvis renner
  • Hold deg unna elver og bekker med stor vannføring
  • Beredskapsmyndigheter må være forberedt på at også bebyggelse og infrastruktur for øvrig kan bli utsatt for alvorlige hendelser
  • Jobb hjemmefra om du har mulighet for å unngå å belaste trafikk og veier mer enn nødvendig
  • Vurder nøye om reisen faktisk er nødvendig

Det gjelder å være så godt forberedt som vi kan - og hjelpe hverandre der det trengs!