Aksjon AQUA og triatlon ved Nord-Aurdal ungdomsskole

Det foregår mye spennende aktivitet ved NAUS. I mai har elever blant annet deltatt i Aksjon AQUA og triatlon.

Aksjon AQUA – reine vatn i Valdres

10. mai deltok hele 8.trinn på NAUS på Aksjon AQUA – reine vatn i Valdres, i regi av Friluftsrådet. Elevene ble delt inn i grupper og de plukket til sammen 300 kg søppel i området fra Nesbrua, opp til Spikarmoen og Breiset. Elevene ble utstyrt med hansker og søppelsekker fra Friluftsrådet. De var ivrige, og la stor innsats i å få tak i synlig søppel. Etter plukkinga møtte de representanter fra Friluftsrådet som serverte boller og saft, og snakket litt om viktigheten av å holde elveleier og naturen ellers fri for søppel. For innsatsen fikk de kr. 2000,- til trinnkassa.

NAUS synes det er viktig å bevisstgjøre elevene på hvordan vi kan ta vare på naturen rundt oss, og å delta på denne aksjonen er en fin måte å gjøre det på.

Triatlon NAUS fredag 28.mai

Valgfaget fysisk aktivitet og helse arrangerte og gjennomførte triatlon fredag 28.mai. Triatlonen startet med sykling fra parken til Noraker gård og tilbake til parken. Derfra skulle de løpe en runde i sentrum bort til Shell, forbi NABS og NAUS, over Blåbærmyra og igjen tilbake til parken der siste etappe bestod av å svømme/vasse 200 meter i en nokså vårlig og kald Strandefjord. Selv om det ble kåret en vinner i jente- og gutteklassen på hvert trinn, var det viktigste for alle å gjennomføre og utfordre seg selv i en krevende øvelse. Hensikten med dette valgfaget er blant annet å stimulere til bevegelsesglede og interesse for fysisk aktivitet samt å oppleve mestring gjennom varierte fysiske aktiviteter, alene og sammen med andre.

Gjennomføringen og stemningen i løypa hadde ikke blitt den samme uten samarbeid med elevene og lærerne fra noen av de andre valgfagene på skolen som stilte som medhjelpere og løypevakter:

Elevene fra faget 'Produksjon av varer og tjenester' sørget for drikkestasjoner i løypa og matservering i parken, mens 'Innsats for andre' og 'Teknologi i praksis' var løypevakter.