Skal du bygge, rive eller endre?
Vi anbefaler alle å sette seg inn i gjeldende reguleringsplan og/eller kommuneplan for området. Planen inneholder bl.a. juridiske bestemmelser for området - og kan være avgjørende for om ønsket bygg kan føres opp eller ikke. Ved tvil om gjeldende planstatus – ta kontakt med oss på byggesak.
Byggesak er åpent for henvendelser/besøk mandag, onsdag og fredag.
Alle byggeregler finner du hos Direktoratet for byggkvalitet (DIBK)
Se også byggeskikkveileder for Valdres (PDF, 3 MB)
Vi oppfordrer alle som søker, både profesjonelle og privatpersoner, til å bruke digitale løsninger til å lage/sende inn byggesøknader. Slike løsninger er stadig under utvikling og finnes på dibk.no/tjenestene
- Søknadsskjema
- De fleste byggesøknader krever nabovarsel. Naboliste får du gjennom Infoland eller ved å kontakte kommunen.
- Skjema for ansvarsrett
- Situasjonskart, dette kan du skrive ut fra våre kartsider.
- Tegning av tiltak, med plan, snitt og fasade.
Hvis tiltaket (bygget) skal ha innlagt vann og avløp, skal det også sendes inn søknad om utslipp. Søknad om tiltak blir ikke behandlet før søknad om utslipp er komplett.
Søknaden sendes primært via eDialog.
Hvis dette ikke lar seg gjøre, sendes søknaden pr. e-post til nak@nord-aurdal.kommune.no
Søknader/skjema som inneholder fødselsnummer bør ikke sendes med e-post
Sist endret 08.06.2022 16.24