Undervisningsaktiviteter på NABS

Utviklingsarbeid for å skape gode læringsarenaer for alle elever!

Siden nyttår har trinnene på NABS hatt et utviklingsarbeid med mål om å skape gode læringsarenaer for alle elever. fra nyttår til vinterferien har trinnene planlagt sine undervisningsopplegg, og oppleggene er gjennomført mellom vinterferien og påskeferien. 

Arbeidet har tatt utgangspunkt i tidligere utviklingsarbeid på skolen, og trinnene skal forankret arbeidet i ny overdnet del for læreplanen og eksisterende kompetansemål innenfor flere fag.

Her er oversikt over hva trinnene har jobba med. 

1.trinn Sosial kompetanse og dybdelæring. Trinnet har også prøvd ut en annen organisering av skoledagen, med lengre timer og færre friminutt. Oppleggene har tatt utgangspunkt i skaperglede, engasjement og utforskertrang, med leik som grunnlag for trivsel og utvikling. 
2.trinn Inkluderende læringsmiljø, der elevenes sosiale læring og utvikling skjer gjennom arbeid med fagene og i skoledagen ellers. 
3.trinn Prosjektarbeid om hinduismen. Elevene har lagd bok på iPadene sine som oppsummerer det de har jobbet med og lært, og til slutt har elevene presentert arbeidet sitt. 
4.trinn Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Tema har vært bygninger, byggkonstruksjoner og byggverk i nærmiljøet. Klassene har blant annet bygd Eiffeltårnet med aviser og tape, og de har hatt turer til Tveitaberget med oppgave å lage gapahuk. Det har vært mye samarbeidslæring og bålkos!
5.trinn Elevene har fått stimulert skaperglede, engasjement og utforskertrang gjennom ulike aktiviteter; kjemiforsøk, lage iskrem, tverrfaglig uteskole med blant annte bygging av solsystemet i snø, Ungt Entreprenørskap og deltakelse på Teknologidagen i Valdres. Den røde tråden i opplegget har vært at elevene skal skrive blogg og lage nettside, og som del av det har de jobba med nettvett.  
6.trinn Elevene har hatt utedager med ulike aktiviteter. Trinnet har også jobba med undervisningsopplegget "Helt sjef", om livsmestring, som skal gjennomføres i 7. trinn. 
7.trinn Elevene har jobba med Australia som tema. Undervisningsopplegget hadde som mål å stimulere elevenes lærelyst, utholdethet og nysgjerrighet. Gjennom opplegget skulle også elevene utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. I gjennomføringsuken ble timeplanen lagt bort slik at elevene skulle planlegge og løse arbeidet sitt selvstendig. Til slutt skulle elevene presentere arbeidet sitt på valgfri måte. 

 

Oppleggene skal evalueres etter påske, og elevene skal involveres i evalueringen. Ut fra det vi har sett i gjennomføringsperioden, ser det ut til at elevene har trivdes godt med det de har jobbet med. På mange av trinnene har elevene vært delt inn på tvers av klasser i noen av timene. 

Her er bilder fra noen av aktivitetene, hovedsakelig fra 1. og 4. trinn (slideshow).