Nord-Aurdal kommune igjen på pallplass over gode kulturkommuner i Norge!

Telemarksforskning har publisert årets kulturindeks, og nok en gang er vi stolte og glade for å være med i toppen med en 3. plass. Kriteriene er noe endret i år, noe som påvirker resultatet. Nå ser vi Oslo på topp, etterfulgt av en solid gjenganger, Røros. Ål, som vi liker å sammenligne oss med, rykker ned til 8. plass.

Kartet over Norge viser med fargemerking hvordan norske kommuner plasserer seg i forhold til kulturindeks. Listen til høyre viser de 20 beste kommunene. Med Oslo på topp, følger Røros og Nord-Aurdal på henholdsvis 2. og 3. plass. - Klikk for stort bildeKartet over Norge viser med fargemerking hvordan norske kommuner plasserer seg i forhold til kulturindeks. Listen til høyre viser de 20 beste kommunene. Med Oslo på topp, følger Røros og Nord-Aurdal på henholdsvis 2. og 3. plass.

Nord-Aurdal har vært i toppsjiktet lenge, men årets tredjeplass markerer en ny bestenotering for kommunen vår. Les mer om kriterier og resultater.

Kulturindeksen undersøker ti kategorier; antall kunstnere, besøkende på museum, kino, scenekunst, Den kulturelle skolesekken, frivillighet, antall kulturarbeidere, konserter, bibliotek, kulturskole og tildelinger. Indeksen er interessant for alle som er opptatt av hvordan man kan legge til rette for kulturell aktivitet og, ikke minst, hva som skal til for å fremme en stor mengde kulturell aktivitet.

Analyser viser at det samlet sett er en sammenheng mellom kommunale utgifter til kultur og rangering i Norsk kulturindeks. Ergo: Bruker man penger på kultur, så får man kultur. Men, det finner likevel mange kommuner som har en større lokalpolitisk vilje til å satse på kultur enn det resultatene i Norsk kulturindeks viser og vice versa. Engasjerte personer i lokalmiljøet eller næringsdrivende som satser på kultur kan ofte være vel så utslagsgivende som den politiske viljen og evnen. Statlige overføringer spiller også en stor rolle. Ut av det kan vi konkludere at Nord-Aurdal kommunes høye plassering er et resultat av bredt kulturengasjement i hele kommunen, fra kulturnæringer som festivaler og andre, frivillighet, politikere og administrasjon.

Gratulerer til alle!