Kommunal kompensasjonsordning Nord-Aurdal kommune - del 7

Gjennom statsbudsjettet 2021 - kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter kap. 553 post 68, har Nord-Aurdal kommune i henhold til Stortingets budsjettvedtak mottatt kr. 637.000,- til fordeling til lokalt næringsliv.

Målet med ordningen er å avhjelpe situasjonen for lokale virksomheter for å opprettholde arbeidsplasser og viktig kompetanse i bedrifter. Kun bedrifter innenfor kommunens grenser og med adresse i kommunen kan motta støtte.

Kommersielle bedrifter med følgende næringskoder kan søke:

• Nace-kode 55 (overnatting)
  • Nace-kode 56 (servering)
  • Nace-kode 93 (Sports og fritidsaktiviteter - ikke idrettslag og foreninger)

Det vil bli vektlagt om søker har falt helt eller delvis utenfor øvrige kompensasjonsordninger, og hvor mye som er blitt tildelt i tidligere ordninger. Ordningen omfatter januar 2022 og gjelder:

Tapt omsetning, forringet varelager, økte kostnader som følge av smitteverntiltak.

Kriterier:

Støtten beregnes skjønnsmessig ut fra søknadsgrunnlaget, dokumentasjon, mengden søknader og tilgjengelig midler og tidligere mottatt støtte. Vi ber om at det søkes om dekning av faktisk tap for å ha et likt grunnlag for beregning av støtte. Virksomheten må ha operativ virksomhet i Nord-Aurdal kommune. Selskaper uten ansatte kan ikke søke. Unntak er enkeltpersonforetak og ansvarlig selskaper der foretakets inntekt er minst en av deltakernes hovedinntekt.

Søknaden må inneholde foretakets navn og organisasjonsnummer, tilskuddsbeløp og hvilken annen offentlig støtte foretaket har mottatt, og hvem som gitt denne støtten.

I søknadsskjema/ev. i vedlegg skal grunnlaget for søknaden dokumenteres/spesifiseres, dvs. hvilke tap/økte kostnader som har oppstått i perioden, og hvorfor.

Søknader og vedlegg skal registreres elektronisk på www.regionalforvaltning.no.

Veiledning for innlogging finner du på portalen.

Søknadsfrist 30. april 2022.

Har du spørsmål, ta kontakt med inger.flyaker.johnsen@nord-aurdal.kommune.no / tlf. 99734246.